utorok 24. júna 2014

Boh a Stvorenie Svetov v jednoduchom podaní: Časť Prvá

“Ak chceš vyrobiť jablkový koláč od začiatku, musíš najskôr vytvoriť vesmír." Carl Sagan

Sémitskú náuku o ezoterike som si vybral za východiskovú po dlhšom pátraní a porovnávaní. Považujem ju za najdetailnejšiu, najzaujímavejšiu a najzrozumiteľnejšiu spomedzi dostupných systémov. Zároveň je tento systém aj najkomplexnejší a trvalo by mi zrejme niekoľko životov preskúmať ho v jeho celistvosti. 

Keďže sa onedlho pustíme do popisu praktických meditácií, je potrebné najskôr aspoň okrajovo spomenúť ako kabalisti definujú Boha a ako interpretujú vznik vesmíru. Neskôr sa nám tento popis veľmi zíde. Proces tvorby vesmíru, ktorý podám v nasledujúcich dvoch článkoch má korene v už spomínaných základných textoch Sefer Yetzirah a Sefer ha-Bahir, ktoré predstavujú interpretáciu svätej Tóry. Kabalistickú interpretáciu tvorby vesmíru významne obohatila v 16. storočí jedna z najvýznámejších postáv Kabaly – Izák Luria, prezývaný Ari. Izák Luria pôsobil len tri roky v kabalistickom meste Safed, kde aj zomrel vo veku 38 rokov. Napriek tomu dokázal za tak krátku dobu ovplyvniť celú židovskú kultúru a normatívne náboženstvo. Jeho náuky začali študovať aj ľudia, ktorých duchovné smery dovtedy nezaujímali. Predtým než začal Ari pôsobiť v Safede, tejto kabalistickej mekke, strávil 7 rokov v úzadí na jednom z ostrovov rieky Níl štúdiom knihy Zohar. Práve v tejto dobe sa mu zrejme podarilo odhaliť veľmi hlboké koncepty stvorenia vesmíru.

Boh ako Nemanifestovaná Existencia nad Časom, Priestorom a Udalosťami

V našich zemepisných šírkach máme tendenciu predstaviť si Boha ako nejakú postavu starého bradatého pána na tróne, ktorý šéfuje všetkému a všetkým. Takéto zosobnenie je v skutočnosti len antropomorfizovaný popis vysoko abstraktného konceptu, ktorý si inak nevieme predstaviť. V nasledujúcom texte si budeme tiež pomáhať zjednodušeniami, analógiami, metaforami (napr. dobro, Nádoba, Svetlo, Nič, Nekonečno a pod.) a príkladmi, aby sme boli vôbec schopní pochytiť podstatu predmetu.

Kabalisti vravia, že Boha nie je možné popísať, priradiť mu formu či vlastnosti ani chápať dôvody, pre ktoré stvoril vesmír a ich zložky. Boh ako Tvorca a Udržovateľ Vesmíru predstavuje Absolútnu Jednotu, a teda existuje len jeden Jediný Boh. Všetko čo existuje, vrátane Zla je jeho súčasťou.

Starí kabalisti sa však nevyhli špekuláciám, že Boh vytvoril vesmír, duše a materiálnu sféru, aby sa mohol deliť o svoju dobrotu a na to, aby mohol sám seba spoznávať a vyvíjať sa. Verili, že vo svojej esencii je Boh jednoducho povedané “dobrý”. Na to, aby sa Boh mohol deliť o svoju dobrotu a spoznávať samého seba, musel si najskôr vytvoriť akýsi proťajšok, prijímateľa – inými slovami “nádobu”. Tou nádobou sú tzv. Štyri Svety (Olamot*), z ktorých ten posledný je materiálny svet - vesmír ako ho poznáme.

Pred stvorením vesmíru Boh zapĺňal celý priestor – bol teda Jeden a sám. V hebrejskej abecede ho charakterizuje prvé písmeno hebrejskej abecedy Alef, ktoré znamená Majster alebo Učiteľ a toto písmeno má numerickú hodnotu 1. V popise stvorenia sa Boh označuje slovom AIN, čo v preklade znamená "Absencia" alebo "Nič". Slovo NIČ je tak abstraktná veličina, že ju nevieme popísať inak, len ako Absenciu čohokoľvek. Jediné čo slovu NIČ kabalisti vedeli pripísať bolo ďalšie abstraktné slovo – Nekonečno. Dostávame teda slovné spojenie Ain Sof – Nekonečné Nič. Toto Nekonečné Nič je mimo Času, Priestoru a Udalostí a zároveň toto Nekonečné Nič čas, priestor a udalosti emanuje. AIN resp. AIN SOF možme nazvať rôznymi spôsobmi, napríklad ako Najvyšší Princíp, Večne Žijúci Duch, Ultimátna Realita, Nekonečná Bytosť, Večná Prítomnosť, Šéf všetkých šéfov, Boh, Negatívna existencia – ako je komu po vôli.

Kabalisti nám vlastne vravia, že všetko čo bolo, je a bude stvorené vychádza z Ničoho, a teda Čas, Priestor a Udalosti existujú na úrovni Ain Sof zatial len v potenciáli – nie sú ešte manifestované. Keď zaostríme na slovo Nič tak v nás evokuje niečo čo je absolútne malé. Slovo Nekonečné však evokuje predstavu niečoho absolútne veľkého. Čiže Nič a Nekonečno nám indikuje určitú formu vzájomnej interakcie alebo výmeny energie, pričom tento vzájomný vzťah manifestuje tretiu veličinu – Svetlo (Ain Sof Aur). Predstavte si akú silnú frekvenciu a množstvo energie vygeneruje nekonečne rýchlo sa striedajúce striedanie pólov Nekonečne malého bodu a Nekonečne veľkého priestoru. Táto enormná frekvencia vygeneruje intenzitu Svetla, ktorá sa zjavne nedá s ničím porovnať. 

V tomto momente článku ešte stále popisujeme nemanifestovaný stav Boha pred aktuálnym stvorením vesmíru, mimo čas, priestor a udalosti. Ako sme si všimli, formuje sa nám tu akási triáda síl, ktoré sú vzájomne prepojené. V prenesenom význame predstavuje Ain, nekonečne malé Pozitívne Semeno a aktívny článok, pričom Sof predstavuje nekonečne veľké Negatívne Lono, pasívny článok. Vzájomný rovnovážny vzťah týchto dvoch protikladných polarít vyúsťuje do vzniku tretej neutrálnej energie v podobe Aur – Svetla. Táto trojica Negatívnej (nemanifestovanej) existencie Ain Sof Aur potom vytvára štvrtú kvalitu, ktorú predstavuje samotná trojdimenzionálna realita v podobe Času, Priestoru a Udalostí.



Keďže v ezoterike platí zákon “Ako hore (v nebi), tak aj dole (na zemi)”, tento akt Trojice síl, ktorá funguje ako Jeden Celok je ľahko pochopiteľný aj z pohľadu človeka.

Uvádzam nasledovné príklady:

a) Pozitívne, Negatívne, Neutrálne ===== Polarita
b) Otec, Duch Svätý, Syn ===== Kresťanstvo
c) Yin, Yang, Tao ===== Taoizmus
d) Brahma, Vishnu, Shiva ===== Hinduizmus
e) Generátor, Operátor, Ničiteľ ===== Boh
f) Akcia, Reakcia, Rovnovaha ====Mechanika
g) Téza, Antitéza, Syntéza ===== Logika
h) Otec, Matka, Dieťa ===== Rodina
i) Minulosť, Budúcnosť, Súčasnosť ===== Čas
j) Nádych, Výdych, Zadržanie ===== Život, Dych


K tetrádam I a J sa ešte vrátime v nasledujúcich článkoch. V budúcch častiach si popíšeme samotný proces tvorby vesmíru v podaní kabalistickej náuky a dáme ho do súvislosti s podstatou meditácie, slobodnou vôľou človeka a fenoménom dychu.

*v starých textoch sa uvádza Päť svetov:: Adam Kadmon, Svet Emanácií, Formácií a Materiálny Svet. Ten prvý predstavuje rozhranie medzi negatívnou existenciou a manifestovaným vesmírom. V nasledujúcich článkoch ho budem spomínať len okrajovo.

Žiadne komentáre:

Zverejnenie komentára

Poznámka: Komentár môže zverejniť iba člen tohto blogu.